Kwaliteit

Kwaliteitsstatuut

MoleMann heeft een Kwaliteitsstatuut, gebaseerd op het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ. Het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ beschrijft de kwaliteitsnormen waaraan een zorgaanbieder moet voldoen om de zorg voor de individuele cliënt in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) te organiseren. De nadruk ligt daarbij op de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de indicerend en coördinerend regiebehandelaar en van andere zorgverleners in de verschillende onderdelen van het zorgproces. Ook formuleert het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ kwaliteitseisen op het gebied van leren en verbeteren.

 

Certificaten en keurmerken

Certificaten en keurmerken helpen ons om te toetsen of onze zorg aan bepaalde voorwaarden voldoet.

  • Wij zijn HKZ-gecertificeerd. Met het HKZ-certificaat zijn de zaken intern goed op orde, staat de klant centraal en wordt voortdurend de zorg- en dienstverlening verbeterd.
  • Wij dragen het Keurmerk Kortdurende GGZ. Dit Keurmerk (h)erkent vooruitstrevende zorgaanbieders, positioneert cliënten en faciliteert de dialoog over deze zorgvorm.

 

ROM

ROM staat voor Routine Outcome Monitoring. Bij de start, tussentijds en bij het beëindigen van de behandeling worden vragenlijsten afgenomen. De vragenlijsten meten het effect van de behandeling. Er is bijvoorbeeld in te zien in hoeverre klachten zijn afgenomen. De vragenlijsten worden voor jou als cliënt gebruikt om de behandeling te evalueren. Met de resultaten kunnen wij voor alle locaties van MoleMann de kwaliteit van zorg verbeteren.

Cliënttevredenheid

De ervaring en tevredenheid van cliënten is heel belangrijk voor ons. Wij meten de tevredenheid van cliënten aan de hand van de CQI (Consumer Quality Index). Bij het einde van elke behandeling meten we met een vragenlijst hoe je de behandeling hebt ervaren. Deze vragenlijst heet de Customer Quality Index (CQI). We gebruiken de resultaten van de vragenlijst om onze zorg steeds beter aan te laten sluiten bij de wensen van mensen die bij ons in behandeling komen.

 

Resultaten CQI 2023

In 2023 (januari t/m december) vulden 391 cliënten de CQ-index in. Onze scores:

  • Bejegening (schaal 1-5): 4,7
  • Informatiebehandeling (schaal 1-5): 4,1
  • Samen beslissen (schaal 1-5): 4,6
  • Uitvoering behandeling (schaal 1-5): 4,3
  • Rapportcijfer: 8,4

Ervaringen met MoleMann vind je hier en op ZorgkaartNederland.

Audits

Wij voeren regelmatig interne audits uit, waarbij we evalueren of de gang van zaken volgens de geldende standaarden is.

 

Verbeterkansen uit klachten en meldingen

We analyseren klachten en meldingen en kijken daarbij naar mogelijkheden om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren.