U bent hier

Angststoornissen

Wat is angst?

Angst is een heel natuurlijk verschijnsel dat gepaard gaat met allerlei lichamelijke reacties. De meeste mensen kennen angst in spannende situaties, zoals een examen of wanneer je net een auto-ongeluk kan voorkomen. Mensen krijgen het dan vaak warm, hun hart gaat sneller kloppen en staan te trillen op hun benen.

Wanneer deze angstklachten opkomen zonder stressvolle situatie, of blijven bestaan na een ingrijpende gebeurtenis, spreken we van een angststoornis. Bij een angststoornis zijn de klachten niet in verhouding tot de omstandigheden. Er zijn verschillende soorten angststoornissen; zoals een paniekstoornis, een sociale fobie, een piekerstoornis, een specifieke fobie (bijvoorbeeld angst voor spinnen), een posttraumatische stress-stoornis en een dwangstoornis. Deze angstklachten kunnen het dagelijkse leven van iemand sterk ontregelen, omdat ze bijvoorbeeld niet meer naar buiten durven.

Angstklachten zijn de meest voorkomende verschijnselen in de geestelijke gezondheidszorg. Vaak gaan angstklachten ook gepaard met een sombere stemming.

Wat zijn de symptomen?

Mensen met een angststoornis hebben vaak veel lichamelijke klachten. Het lichaam reageert meestal direct op spanning. Iedereen kent het warm krijgen en transpireren bij een spannende situatie.

Klachten die passen bij angst zijn de volgende:

  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Angstige gevoelens en nervositeit
  • Spanning en onrust
  • Prikkelbaarheid
  • Slaapproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Spierspanningen


Tijdens een angstaanval, ook wel paniekaanval genoemd, treden de volgende klachten op:

  • Hartkloppingen
  • Benauwdheid of het gevoel te stikken
  • Pijn of een beklemmend gevoel op de borst
  • Snel ademen
  • Zweten
  • Het warm of koud krijgen
  • Duizeligheid of het gevoel flauw te vallen
  • Misselijkheid en buikklachten
  • Gevoel dat armen of benen slapen of tintelen
  • Onwerkelijk gevoel
  • Angstig gevoel of het gevoel een hartaanval te krijgen
  • Mensen zijn vaak bang een hartaanval te krijgen of dood te gaan


Hoe ziet behandeling er uit?

Wanneer iemand last van angst heeft, dan heeft hij of zij vaak het gevoel er alleen voor te staan. Mensen in je omgeving merken vaak wel dat er iets aan de hand is en maken zich soms zorgen. Soms moeten zij ook alleen dingen doen, omdat degene met de klachten niet meegaat naar sociale gelegenheden.

Het is goed om hulp te zoeken wanneer je last hebt van angstklachten, aangezien deze klachten behoorlijke problemen in het dagelijks leven kunnen veroorzaken. Bij een behandeling wordt gekeken naar de achterliggende oorzaken van de angst en wordt onderzocht waar iemand precies angstig voor is. Het is belangrijk om goede informatie te krijgen over de angststoornis en wat hierbij hoort. Met oefeningen en/of gesprekken over de angst, zal de angst dalen. Het is raadzaam om voor bijvoorbeeld de oefeningen hulp te vragen in je omgeving.

Tips voor de omgeving

  • Al lijkt de angst in uw ogen overdreven, erken de angst wel. Degene in uw omgeving heeft namelijk veel last die van de angst
  • Blijf over de angst praten
  • Probeer iemand met een angststoornis niet te dwingen om voor hem/haar angstige situaties aan te gaan, maar probeer dit wel te stimuleren of makkelijker te maken
  • Neem ook tijd en ruimte voor jezelf, bijvoorbeeld door er met iemand anders over te praten
  • Verzamel informatie over angst